Erbjudande fastihetsägare

Vanliga frågor och svar: Telefoni

Jag har en router och vill koppla in min SIP-box bakom denna, hur gör jag?
Om du har kopplat in din box bakom en router eller brandvägg så behöver du göra en portmappning i brandväggen. Portmappningen ska gå från port 5060 UDP till ATA-boxens IP-adress. Om du har två aktiva telefonnummer till boxen så ska även port 5061 UDP-mappas till ATA-boxens IP-adress. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med detta utan måste hänvisa till respektive routertillverkares kundtjänst..

Jag har ett larm hemma, fungerar det med min ip-telefon?
Vi kan inte lämna några garantier för att ditt larm kommer fungera. I de flesta fall är det inga problem, men vi råder dig ändå att prata med din larmoperatör om du är osäker på funktionaliteten.

Det går inte att ringa mig från en specifik operatör, vad kan jag göra?
Det är sällsynt, men ibland händer det att det inte går att ringa till ip-telefonen från en specifik operatör. Detta beror oftast på att det blivit fel vid porteringen av telefonnumret. Det normala är att det inte går att ringa från utporterande operatör men alla andra. I dessa fall så är det personen som upplever problemen (den som inte kan ringa det aktuella numret) som måste felanmäla detta till sin operatör. Det kan tyckas bakvänt – men vi har inga möjligheter att påverka detta!

Fungerar er tjänst med texttelefoni?
I dagsläget kan vi tyvärr inte garantera hundraprocentig funktion vid textelefoni.

Finns den någon webbplats för att sköta telefonitjänsterna?
Via http://home.telavox.se sköter du alla inställningar för din telefonitjänst, till exempel vidarekopplingar och röstsvar.

Hur aktiverar jag min röstbrevlåda?
Observera att röstbrevlåda är en tillvalstjänst.
Logga in på http://home.telavox.se och klicka på "Min profil" under ”Inställningar”. Under sektionen ”Röstbrevlåda” spelar du in dina svarsmeddelanden samt gör inställningar. För att sedan aktivera själva svarsmeddelandet så går du in på "Vidarekopplingar" och väljer att samtalet exempelvis vidarekopplas om du inte svarar.

Hur lyssnar jag av röstbrevlådan från min telefon?
För att lyssna av ditt röstsvar från ip-telefonen ringer du 133. Om du vill lyssna av ditt röstsvar från någon annan telefon, ringer 0770-339922.

Jag har porterat över mitt telefonnummer till er, varför går det inte att ringa till mig?
Vi räknar med att en portering normalt tar ca 10 arbetsdagar att genomföra. Innan den är genomförd så kommer de ingående samtalen att hamna på den fasta telefonen hos din gamla operatören. Det går dock alltid att ringa ut via SIP-boxen.

Jag har problem att ringa in/ut, har ingen ton/upptaget-ton.
Dessa problem beror i nio fall av tio på problem med en brandvägg. Om du har en router, ett modem eller någon annan form av brandvägg, är det viktigt att kontrollera att den inte begränsar telefontrafiken. Testa att koppla bort all utrustning och sätt SIP-boxen först, direkt efter uttaget, och se om den fungerar då.

Jag har en SIP-box som jag inte har köpt från er, vad behöver jag för att komma igång?
Om du har en SIP-box från en annan leverantör så behöver den konfigureras med dina SIP-uppgifter hos oss. Kontakta kundtjänst för att erhålla dessa uppgifter.

Hur kan jag se en fullständig samtalsspecifikation och vad jag debiterats för specifika samtal?
Via din personliga sida på http://home.telavox.se kan du under rubriken ”Fakturor” klicka på OCR-nummer och därefter på ”Visa fullständig samtalsspecifikation” för att få en specifikation som återger tidpunkt, längd, kostnad och mottagare för varje enskilt samtal.

Vad kostar det att ringa?

Telefoni Privat 99kr/mån
0 kr/minut alla riktnummer inom Sverige
0:49 kr öppningsavgift/samtal
1:39 kr/minut för mobilsamtal inom Sverige


Telefoni Privat Light 49kr/mån
0:19 kr/minut alla riktnummer inom Sverige
0:49 kr öppningsavgift/samtal
1:39 kr/minut för mobilsamtal inom Sverige

OBS! Samtal debiteras per påbörjat minut plus öppningsavgift per samtal.


Vad kostar det att ringa utomlands?

Läs mer om våra priser här: prislista utland (pdf)