Erbjudande fastihetsägare

Vanliga frågor och svar: TV utbud


Fiberanpassat tv-utbud, Start, Lagom & Stor från den 1 november 2016


Vill man ha mer information om kanaler kan man läsa här. Kanalutbudet kan variera över tid.

Försvinner mina kanaler den 1 november?
Nej, däremot vill vi att du snarast beställer nödvändig utrustning för din tv eller dina tv-apparater som du vill se på tv i framöver. Du kommer sedan att kunna titta på Start, Lagom och Stor under november och december tills vi fått ut nödvändig utrustning som ni har beställt till er.

Kommer jag betala extra för TV-paket Stor under november och december?
Nej, du betalar för det utbud du har idag året ut. Från och med januari betalar du för nytt utbud. Detta utbud beställer du på vår hemsida.

Har ni verkligen rätt att ändra utbudet på det här viset?
Ja, i våra allmänna villkor (2.2 Ändring av programutbud) står det att vi har rätt att ändra programutbudet. Sådan ändring skall informeras skriftligen minst 45 dagars varsel.

När släcker ni koaxialnätet?
Vi inleder detta arbete i och med de nya TV-utbuden. Vi har sänt ut kampanjerbjudanden till delar av våra områden. Dessa erbjudanden följs upp av besök av våra fiberrådgivare. Nu tecknar vi upp så många som möjligt till vårt fibernät och passar på att öppna upp med det ÖPPNA NÄTET.

När vet jag att man släcker min anslutning?
Vi kommer att sända ut ett brev med en uppsägning. Först efter detta kommer koaxialnätet att släckas.

Varför släcker man koaxialnätet?
Inom Teliakoncernen har vi idag tre infrastrukturer i området (Fiber, Koax, DSL). Det är dyrt att hålla dessa tre nät igång samtidigt. Vi börjar med att släcka ned koaxen. Här har vi störst problem med att leva upp till de nya krav man ställer på tjänsten. Fiber är framtiden!

Mina analoga kanaler har försvunnit?
Ja det stämmer. Dessa kanaler har vi tagit bort den 2 maj 2017 och ersatt med digitala kanaler. Vi uppgraderar våra utbud med flera kanaler och framför allt HD-kanaler som många har eftersökt.

Varför byter ni utbud?
Vi ingår sedan en tid tillbaka i Teliakoncernen. Vi har uppgraderat vår tekniska plattform och kvalitetssäkrat fibernätet. Nu är vi redo för att avveckla vårt gamla kabel-tv nät och erbjuda fiberanpassade tjänster.

Fiberanpassade utbud, vad menas med det?
Vi avvecklar vårt gamla kabel-tv nät och ersätter detta med fiber i de fall det går. Sedan erbjuder vi vårt öppna nät där vi har fler tjänsteleverantörer på både TV och bredband. Här kan man själv välja vad man vill se med ännu större valfrihet.

Varför behöver jag programkort, det har ju alltid gått att se på tv utan kort tidigare?
Vi krypterar vårt utbud för att våra programbolag kräver detta. Det är viktigt att vi kan säkerställa att signalen vi levererar är krypterad så att vi kan säkerställa att rätt kund har rätt abonnemang. Detta förekommer hos alla leverantörer idag.

Vad kostar det?
Kanalpaket TV Start är 49 kr/månad.
Kanalpaket TV Lagom är 279 kr/månad.
Kanalpaket TV Stor kostar 339 kr/månad.

Vad ingår i priset?
Till kanalpaketet ingår ett (1 st) programkort utan kostnad. Men det ingår ingen digitalbox eller CA-modul. Man kan använda den hårdvara man har köpt av Svenska Stadsnät Transit tidigare eller köpa en ny. Det går att beställa utrustningen via vår hemsida och får paketet skickat till närmaste postutlämningsställe. Aktuella priser för våra digitalboxar eller CA-moduler finner ni på vår hemsida.

Behöver jag ha programkort för programpaket Start?

Nej, du behöver inga programkort för detta paket.

Kan jag endast se programpaket Start på en TV i taget?

Nej, du kan se Start på alla TV dina apparater utan extra kostnad för dessa.

Hur får man kanalpaketet på fler tv-apparater?
Man måste ha programkort och digitalbox alt. CA-modul till varje TV-apparat som man vill ha kanalpaketet på. Man behöver också ett tvillingabonnemang till varje TV-apparat. Priser för tvillingabonnemang se information om detta längre ned. Ett programkort ingår per tvillingabonnemang. (Tvillingabonnemang gäller ej TV Start utbudet)

Tvillingabonnemang innebär att du får tillgång till samma kanalutbud som på ditt huvudabonnemang.

Jag har MINI utbud idag, vad behöver jag göra?
Om ni inte gör ett aktivt val kommer avtalet att automatiskt ändras till TV Start. För att ta emot kanalerna behöver ni en extern digitalbox eller en inbyggd digitalbox (DVB-C) i er TV. Inget programkort krävs och TV paketet finns tillgängligt på samtliga anslutna uttag i fastigheten.

Jag har BAS utbud idag, vad behöver jag göra?

Om ni inte gör ett aktivt val kommer avtalet att automatiskt ändras till TV Lagom. För att ta emot kanalerna behöver ni programkort och en extern digitalbox eller en inbyggd digitalbox (DVB-C) i er TV. Om ni redan har hårdvara och programkort ber vi er att registrera detta på vår hemsida. Saknar ni programkort kan ni beställa det via vår hemsida. För att ta emot kanalerna på fler TV apparater krävs digitalbox och programkort till samtilga TV apparater och även tvillingabonnemang.

Vad kostar tvillingabonnemang? (Max 3 st/hushåll)
TV Start, inget tvillingabonnemang behövs
TV Lagom 89 kr/mån för kort 2-4
TV Stor 89 kr/mån för kort 2-4
TV 4 HD paket 0 kr/mån för kort 2-4
Viasat Film 99 kr/mån för kort 2, 0 kr/mån för kort 3-4
Viasat Sport 99 kr/mån för kort 2, 0 kr/mån för kort 3-4
Viasat Golf 49 kr/mån för kort 2, 0 kr/mån för kort 3-4
C More Sport, Film & Serier 0 kr/mån för kort 2-4
C More Film & Serier 0 kr/mån för kort 2-4
C More Sport 0 kr/mån för kort 2-4


Hur vet man vad man behöver för utrustning?
Har man inbyggd digital mottagare i sin TV som klarar standarden DVB-C kan man då använda en CA-modul som man sätter på baksidan av TVn. De flesta nya tv-apparater har idag normalt en inbyggd box i TVn som klarar DVB-C. Kontrollera detta i manualen för TVn eller med TV tillverkare.

Om man har en relativt ny tv-apparat så kan man beställa en kortläsare som klarar CI+. Om man har en något äldre tv-apparat så kan man beställa en vanlig CA-modul. Kontrollera detta i manualen för TVn eller med TV tillverkare.

Om TVn inte har en inbyggd digitalbox (DVB-C), så ska man ha en extern digitalbox. Vår enklaste digitalbox Dilog DC235 HD klarar både inspelningen och HD-kvalitet.

Övrigt om HD-kvalitet
Fler och fler kanaler sänds endast i HD-kvalitet. Exempel på det är fler kanaler som under våren och sommaren övergått till att sändas i HD-format. Om man upplever att ett antal kanaler försvunnit kan det bero på att digitalboxen eller TVn inte klarar att ta emot HD-kanaler. Kontrollera detta i manualerna för digitalboxen och/eller TVn. Kom ihåg att digitalboxen ska klara HD samtidigt som TVn ska klara det (benämns som HD-Ready). Dessutom behöver TVn ha HDMI-ingång för att hantera HD-kvalitet från en extern digitalbox (ej SCART-kabel).

Jag har redan digitalbox, vad ska jag då beställa?
Om man redan har en HD digitalbox från Svenska Stadsnät Transit behöver man inte beställa nån ny box. Den kommer fungera efter 1 november också. Men man behöver beställa programkort till den! På vår hemsida www.transitbredband.se/bestall.html ska man fylla i att man redan har utrustning. Kom ihåg att fylla i digitalboxens ID-nummer (benämns ofta som CAS ID, BOX ID alt. STB ID) i beställningen.

Det man kan tänka på är att kontrollera om boxen man har klarar HD-kvalitet. Om inte, så kanske man bör beställa en ny för att kunna se de HD-kanaler som finns i kanalpaketen (TVn måste också vara HD Ready).

Jag har redan digitalbox/modul med programkort till mina tillvalspaket (ex. C More Viasat Sport). Vad ska jag göra?
Om man har vårt Basutbud TV idag med tillvalspaket som ex. C More, Viasat Golf eller Viasat Sport, så behöver man inte göra så mycket inledningsvis. Vi kommer att byta Basutbudet till nya TV Lagom per automatik på huvudabonnemanget.

Hushåll som har tillvalspaket på fler än ett programkort kommer att få specifik information hemskickad, så vi säkerställer att man får det man vill ha i den nya tv-världen. Avvakta brev i brevlådan.

Hur får jag programkort och utrustning?
Oavsett om man bara behöver programkort eller både programkort och utrustning så beställer man det på vår hemsida, beställ här

Vilka boxar och CA-moduler vi har att välja på kan man hitta på www.transitbredband.se/digitalboxar.html. Där kan man också beställa fler boxar eller tvillingabonnemang om man har fler tv-apparater som man vill se sitt kanalutbud på.

Det du beställer skickas sedan till din närmaste postutlämningsställe där man hämtar ut sin beställning. Normal leveranstid är 3 – 5 arbetsdagar.

Hur gör jag med utrustningen?
Man följer instruktionerna i manualen för den digitalbox eller CA-modul man har eller som man köper. Där ser man hur man sätter i programkortet. Se också till att montera programkortet i digitalboxen eller CA-modulen på rätt sätt, så den fungerar som den ska.

Programkortet sätts i platsen för kort och då kodas kanalerna av och man kan se dem som vanligt. Se i digitalboxens manual hur kortet ska sättas i.

Jag behöver nytt programkort
Borttappat eller skadat programkort kostar 125 kr för nytt ersättningskort.


Felanmälan och Kundtjänst:


Telefon: 08-446 49 70
Vardagar 08:00–22:00
Helgdagar 10:00–20:00



Fakturasupport:

Telefon: 08-446 49 70, knappval 4
Mån–fre: 10-12 samt 13-15
Helgdagar stängt


Besök oss på plats:

Nytorpsvägen 12, 183 71 Täby
Se karta här >>

Midsommarafton 23/6 är kontoret stängt och vi vill önska alla våra kunder en glad midsommar.

Måndag och Fredag 10:00–12:00
Övriga dagar och helgdagar stängt